Δημιουργία graffiti

Τον Μάρτιο του 2016 ολοκληρώθηκε η τοιχογραφία με τίτλο «Περισσότερο Χρώμα στη Ζωή». Το έργο διαστάσεων 15 Χ 10 μέτρων βρίσκεται στη δυτική πλευρά του σχολικού συγκροτήματος, επί της οδού Πεσόντων Ηρώων. Δημιουργήθηκε αφιλοκερδώς από τους Ζωγράφους Σταύρο και Γιώργο Παναγιωτάκη, ως μια προσφορά προς τους μαθητές του 1ου ΓΕΛ & του 1ου Γυμνάσιου Σταυρούπολης.

Ευχαριστήρια ανακοίνωση

Η διεύθυνση του σχολείου πιστεύοντας ότι η αισθητική μιας πόλης εκφράζει και το επίπεδο πολιτισμού της, και θεωρώντας ότι το σχολείο ως παράγοντας πολιτισμού μπορεί και οφείλει να συνδράμει προς αυτή την κατεύθυνση,  ζήτησε από τον κ. Παναγιωτάκη  Σταύρο, καθηγητή του σχολείου και τον Παναγιωτάκη  Γιώργο, τη δημιουργία έργου που να εκφράζει τις παραπάνω απόψεις. Εκ του αποτελέσματος θα θέλαμε να εκφράσουμε την απόλυτη ικανοποίηση και το θαυμασμό  μας για το εικαστικό  αποτέλεσμα υψηλής αισθητικής και τις θερμές  ευχαριστίες μας στους καλλιτέχνες για την προσφορά τους.

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

Πάππας  Εμμανουήλ

Σημείωμα του καλλιτέχνη

 Η υλοποίηση του έργου έγινε με την υποστήριξη της Αντιδημαρχίας Παιδείας και Πολιτισμού και της Υπηρεσίας Τεχνικών Έργων, ενώ τα υλικά ειδικών προδιαγραφών που χρησιμοποιήθηκαν για το σχεδιασμό και χρωματισμό της επιφάνειας του τοίχου, ήταν μια ευγενική χορηγία της Σχολικής Επιτροπής, του Δήμου Παύλου Μελά.

Στη μυθοπλασία της τοιχογραφίας μας, -σε μια όρθια επιφάνεια 150 τετραγωνικών μέτρων- παρατέθηκαν διάφορες ερμηνείες και προσεγγίσεις που αναφέρονται στην έννοια της πνευματικής-επιστημονικής αναζήτησης και πολιτισμικής εξέλιξης του ανθρώπου.

Αρχικά λάβαμε υπόψη τις σύγχρονες τάσεις που αφορούν στις δημόσιες εικαστικές παρεμβάσεις και τοιχογραφίες σε διάφορες πόλεις του κόσμου. Σχετικά με τη θεματολογία του έργου, το μορφολογικό ύφος, οι αναφορές και η εννοιολογία του, απαρτίζονται από τα στοιχεία: πλανήτης και φεγγάρια, ιπτάμενα νησιά, λέξεις όπως «more colour» και «ζωή» - που τις ευχόμαστε στο κάθε άνθρωπο -, γράμματα και σύμβολα, Ε= ενέργεια, ο αριθμός π =3,14, οι αριθμοί Φιμπονάτσι, το γράμμα S = Stavroupoli, ένας αστροναύτης, η χρυσή τομή, πολύπλευρα γεωμετρικά σχήματα κλπ.

Ο αστικός δημόσιος χώρος έχοντας ως σκοπό την εξυπηρέτηση του συνόλου των αναγκών του ανθρώπου, βιώνεται και χρησιμοποιείται από το κοινό, ώστε το κοινό να εκφράζεται και να δημιουργεί μέσα σε αυτόν. Αλλιώς ο δημόσιος χώρος είτε παρακμάζει είτε ερημώνει. Ένα βασικό χαρακτηριστικό του αστικού χώρου είναι ότι σε όλες τις εποχές εκπροσωπείται από τα καλλιτεχνικά έργα που τον διακοσμούν. Το δημόσιο έργο τέχνης, είτε πρόκειται για τοιχογραφία, είτε για γλυπτό ή αρχιτεκτόνημα, οφείλει να τονίσει την αισθητική και πνευματική «φύση του» και την ικανότητά του να ενεργοποιεί το «δημοκρατικό» διάλογο με το κοινό, επιτρέποντας και προάγοντας όλες τις πολλαπλές ερμηνείες που εκφέρονται από την καλλιτεχνική του αξία. Γι? αυτό, ο δημόσιος χώρος «εκφράζει» ανελλιπώς και διαχρονικά, τη δημιουργικότητα των κοινωνιών, αλλά και τις πολιτισμικές διαφορές τους.

Το δημόσιο καλλιτεχνικό έργο στην Ελλάδα δεν έτυχε ευνοϊκών συνθηκών και δεν συνάντησε τον κατάλληλο χώρο, προκειμένου να αναπτυχθεί. Η Θεσσαλονίκη στους δημόσιους χώρους και στις πλατείες κοσμείται γενικά από πολλά καλλιτεχνικά έργα τα οποία όμως κυρίως εξυπηρετούν ιστορικούς σκοπούς έχοντας ως στόχο να αποτίσουν φόρο τιμής σε ιστορικά γεγονότα και προσωπικότητες. Παρά τη μεγάλη ποσότητά τους, δεν είναι αρκετά αυτά που προσελκύουν την προσοχή και το ενδιαφέρον των διερχομένων.

Όμως υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός έργων εικαστικού χαρακτήρα, που προσθέτουν, με ιδιαίτερο τρόπο, καλλιτεχνικές πινελιές στο αστικό τοπίο αποδεικνύοντας την αξία και τη διαχρονική αποτελεσματικότητα που κατέχει ο καλλιτεχνικός πειραματισμός και η πολιτιστική καινοτομία.

Η «όμορφη» εικόνα μιας περιοχής έχει θεμελιώδη σημασία στη διαδικασία του εξωραϊσμού των πόλεων, επειδή από αυτήν εξαρτάται η ευημερία στις πόλεις. Παράλληλα, η εικόνα της πόλης ή ενός τόπου έχει ιδιαίτερη σημασία, διότι επηρεάζει τις αντιλήψεις των ατόμων για την πόλη, επιδρώντας στις επιλογές και τη συμπεριφορά τους.

Με την επίγνωση, λοιπόν, της σημασίας της «έκφρασης» της εκάστοτε περιοχής μιας πόλης, οι κρατικοί οργανισμοί που είναι επιφορτισμένοι με την προβολή και προώθησή της, προσπαθούν με παρεμβάσεις να δημιουργήσουν, την κατάλληλη εκείνη εικόνα που θα προωθήσουν προς τους πολίτες, τους ενδεχόμενους επισκέπτες και τους πιθανούς νέους κατοίκους. Αυτές οι παρεμβάσεις συμβάλουν στην ελκυστικότητα των επιμέρους περιοχών, ταυτόχρονα, όμως, ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και την υπερηφάνεια των κατοίκων της[1].

Την ιστορία τους οι άνθρωποι την φτιάχνουν κάτω από τις περιστάσεις της ζωής στις οποίες βρίσκονται, περιστάσεις όμως που δεν τις επιλέγουν οι ίδιοι.H «αστική αναγέννηση» προϋποθέτει συνδυασμένες παρεμβάσεις, που αποβλέπουν στην ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των επιμέρους περιοχών ως αντιπαράθεση στην αισθητική ισοπέδωση.

Η «αισθητική μιας πόλης» εκφράζει και τη μορφή της πόλης, και ο σχεδιασμός αυτής της αισθητικής -όπως και άλλες αστικές πολιτικές-, αποτελεί ένα παγκόσμιο δεδομένο στο πλαίσιο των προσπαθειών για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, καθώς και για το σύνολο των κατοίκων.

Σταύρος Παναγιωτάκης

Διδάκτωρ Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ

Καθηγητής καλλιτεχνικών, ΠΕ08

Σταυρούπολη, Θεσσαλονίκη, 21 Μαρτίου 2016


[1] Αυτό το ζήτημα κατά τις τελευταίες δεκαετίες απασχολεί τους θεωρητικούς της αστικής ανάπτυξης εξαιτίας του μετασχηματισμού της παγκόσμιας οικονομίας Για παράδειγμα, στην έρευνα των G.J. Ashworth ? H. Voogd, Sellingthecity: marketingapproachesinpublicsectorurbanplanning, BelhavenPress, London 1990 γίνεται εκτενής ανάλυση του θέματος των αναπτυξιακών προοπτικών ενός τόπου.

Στοιχεία Επικοινωνίας

1o ΓΕ.Λ. Σταυρούπολης
Πεσόντων Ηρώων 2
56430 Θεσσαλονίκη
Τηλ: 2310 656387
Fax: 2310 601231
email: 1lykstav (at) sch.gr